Logo haaksbergerkoerier.nl


Foto: Stefan Wegdam

Mehmet Koc:"'Ik heb zélfs al eens een tent gerepareerd'

  Zakelijk

Kapotte kleding weggooien? Dat is zonde, vindt Mehmet Koc. De 48-jarige ondernemer uit Enschede kan er doorgaans wel voor zorgen dat een kledingstuk een tweede leven krijgt. De kleermaker is eigenaar van Kledingreparatie Haaksbergen aan Blankenburgerstraat 21.

HAAKSBERGEN - De zaken lopen prima deze vrijdagmiddag. Achter de winkel in het naaiatelier is genoeg werk voorhanden. Maar tussendoor gaat ook de bel. Dat betekent dat er weer een klant in de winkel is. De ene bezoeker wil iets ophalen, de andere klant komt iets brengen. Koc zit nooit lang stil tijdens de openingsuren van Kledingreparatie Haaksbergen. "Het bevalt me goed hier in Haaksbergen. Ik krijg veel klanten. Maar de werkdagen zijn heel verschillend. Het is niet zo dat het bijvoorbeeld vlak voor het weekeinde opeens drukker is. Dat varieert. Elke dag komen mensen om kleren te brengen. Vaak kunnen ze er ook wel een paar dagen op wachten voordat het klaar is."

De kleermaker is afkomstig uit Turkije. In de metropool Istanboel was hij al in deze branche actief. Koc werkte in de miljoenenstad aan de Bosporus in een confectiefabriek. Na zijn verhuizing begin jaren negentig naar Nederland ging Koc eerst iets anders doen. In Markelo en Almelo werkte hij in een vlaggenfabriek en de metaalsector. Maar confectie leek hem interessanter. "Mijn zwager en broer doen dit werk ook. Ik wilde wel voor mezelf beginnen. Kleding maken vind ik mooi. Hier in Haaksbergen heb ik eerst met een compagnon gewerkt. Ik schat dat ik zo'n drie à vier jaar met hem heb samengewerkt. Maar dat is inmiddels vijf jaar geleden. Sindsdien ben ik alleen eigenaar van Kledingreparatie Haaksbergen."

Hij kreeg er geen spijt van. Klanten wisten zijn onderneming aan de Blankenburgerstraat te vinden. "Ik denk dat bijna iedereen in Haaksbergen deze zaak wel kent. Dit is een prima locatie. Het is aan een doorgaande weg, iedereen komt hier langs." Hij zegt dat er zelfs bezoekers uit omliggende plaatsen als Eibergen en Neede naar zijn zaak komen. "In die plaatsen zit geen kledingreparatie."

Voor het repareren en het verstellen van kleding hoeven klanten niet diep in de buidel te tasten. Koc wil de prijzen laag houden. Hij laat een spijkerbroek zien. "Dit is een mooie spijkerbroek van een kwaliteitsmerk. Die heeft zeker meer dan vijftig euro gekost. Maar de rits was kapot. Voor tien euro heb ik daar een nieuwe rits ingezet. Kleinere naaiwerkzaamheden zijn vaak nog goedkoper. Bijvoorbeeld een knoop vastzetten van de spijkerbroek. Bij duurdere broeken is het de moeite waard om voor reparatie te kiezen." Ook laat hij een jas zien. Die is op één plek iets versleten en op een andere plek zit een kleine scheur. "Die jas is nog te mooi om weg te doen. Dat zou zonde zijn." Aan de rekken in de winkel hangen broeken, jassen en blouses. Die kunnen opgehaald worden. Maar soms gebeurt dat niet. "Dan hangt het hier maandenlang. De niet opgehaalde kleding wordt niet weggegooid. Die gaat naar een organisatie voor arme mensen. Maar natuurlijk wordt bijna alle kleding opgehaald. Ik heb trouwens ook al eens een tent gerepareerd. Ook dat is mogelijk."

Mehmet Koc zegt dat de bezoekers doorgaans geduldig zijn. Spoedklussen komen zelden voor. "Maar daar ben ik wel op voorbereid. Neem bijvoorbeeld iemand die naar een begrafenis moet. Hij pakt zijn nette kleding uit de kast en ziet dat een knoop ontbreekt of dat de jas veel te wijd is. In dat geval ga ik er snel mee aan de slag. Een dag later is het dan wel klaar", zegt Koc. De kleermaker uit Enschede heeft vertrouwen in de toekomst. "Ik ga niet weg uit Haaksbergen. Hier heb ik bekendheid en een grote klantenkring opgebouwd. Als ik gezond blijf, wil ik hier tot mijn pensioen doorgaan."

Winkels uitgelicht

De Haaksberger Koerier brengt regelmatig een bezoek aan een winkel in Haaksbergen. In deze serie kunnen lezers kennismaken met de winkeliers. Zij vertellen iets over de passie voor hun winkel.

reageer als eerste
Meer berichten

Shopbox